Entre as excursións deste verán, apuntade vir a Ponte Ulla. Se pasades con frecuencia pola estrada que vai de Santiago a Ourense, retede ben a imaxe da ponte do Gundián. Se non vides este verán, xa nunca volveredes ver esa paisaxe. Só a poderedes recoñecer polas fotografías ou pola memoria.
A fotografía é da Galipedia, o seu autor Luis Miguel Bugallo Sánchez.
Esta paisaxe desaparecerá axiña. Por diante da ponte cruzará outro viaducto, unha construción aséptica en formigón para que pase o AVE. Iso si, os pasaxeiros dese tren tan veloz poderán ver moi de cerca o estreito sobre o río Ulla, o arco da ponte do Gundián sostido sobre as paredes case verticais que caen un 90 metros ata afundirse nunha poza fonda.
Aló polos anos corenta do século pasado o ferrocarril entre Santiago e Ourense atravesou o Ulla. Escolleuse o estreito do Gundián (ou San Xoán da Cova, lugares míticos situados a cada beria do río) e sobre el se ergueu a segunda ponte da Ponte Ulla. Desde entón a forza natural daquel lugar tivo que convivir cunha construción humana trazada sobre o perfil espectacular dos penedos. O que hoxe parece inseparable como paisaxe, foi cuestionado no seu momento. Na biblioteca de Joaquín Pintos atopo a segunda edición da Guía de Galicia de Otero Pedrayo, que en 1945 di: “Los derrames del Pico [Sacro] estrechan con el monte Castro el cauce del Ulla entre altas y rocosas paredes, aguas arriba e inmediatas a Ponte Ulla, donde pasa el río la carretera de Orense, paisaje estropeado por el gran viaducto del ferrocarril en construcción”.
Pero hoxe ponte e estreito son unha cousa soa. É a paisaxe que domina este val, convertida xa nunha icona para o concello de Vedra. É a imaxe que pode reter na cabeza quen sae de Santiago cara ao surleste, xunto co perfil do Pico Sacro (que a min me recorda ao Monte Fuji). E esa paisaxe agora vaise estropear, ou mellor dito, vai desintegrarse, desaparecer como tal. E moito me temo que a nova construción non vai achegar nada ao conxunto, e dentro de vinte e de cincuenta anos seguiranos parecendo lamentable.
Avergónzame dicilo, pero a Pirucha e máis eu aínda nos enteramos a semana pasada de por onde pasaba o AVE. Estabamos convencidos de que a nova ponte, como mal menor, cruzaría o Ulla polo outro lado do viaducto actual. Dabamos por suposto que NUNCA se cargarían esa visión do estreito do Gundián. Pero equivocámonos. A paisaxe é un valor que non se protexe. Xa non miramos moito polos nosos valores naturais e patrimoniais, canto menos o faremos cos paisaxísticos.
Así que as máquinas xa están aquí, traballando na ladeira do monte Castro, moi preto da capela do Gundián (parece que lle fose pasar por riba). A nova ponte (a cuarta desta aldea) cruzará entre a número 1 (a ponte vella) e a número 2 (a do ferrocarril lento), lonxe da número 3 (a da estrada nova). Alternaremos obras humanas que combinan funcionalidade e estética con outras pragmáticas pero irrespetuosas. Agora só falta saber a que altura voará, cantos piares elevará sobre o val, cantos enterrará no río. Debuxo na cabeza imaxes para tentar facerme unha idea do conxunto, pero é difícil. Está claro que a Ponte Ulla será outra cousa, aínda que siga sendo a noa casa.
Estades convidados. Vide antes de que sexa tarde. Aprezade esta paisaxe que morre.
(E nada dixen do tremendamente interesante que é ter un AVE para saír de Galicia aínda que non teñas trens para moverte dunha vila a outra. Aínda que teñas unha estación a dous quilómetros (Santa Cruz de Ribadulla) na que non para ningún tren. Que ben que os nosos executivos poidan chegar a Madrid antes, que nós mesmos poidamos ir alá a pasar a fin de semana sen que resulte cansado, que os pisos na nosa costa se revaloricen porque quedarán moito máis cerca de quen poida compralos…)
Vaia desfeitiña van facer, logo…!!
Pensar que nos meus anos non tan mozos me tirei desa ponte atada a unha corda elástica…
vaia…
Aquí dan conta doutra desfeita do AVE na súa aproximación a Santiago: http://blogoteca.com/madeingaliza/index.php?cod=41527
O viaducto de formigón estará presente sempre que nos acheguemos á fervenza do Toxa, como a sombra da autovía Vigo-Ourense o está sobre as pozas de Melón. Coa gravidade de que no caso do Toxa falamos da máis imponente das fervenzas galegas.
Estes días saía no xornal que a ponte non afectaría á pesca. Á pesca! Da paisaxe non se acorda ninguén.
Hey, you have a great blog here! I’m definitely going to bookmark you! Thank you for your info.And this is เกมส์ site/blog. It pretty much covers ###เกมส์## related stuff.